Er zijn veel voordelen van VoIP bellen voor bedrijven. Het is goedkoper dan analoge en ISDN telefonie. Dit komt voornamelijk doordat er geen fysieke telefoonlijn meer nodig is. Alles gaat nu via een internetverbinding. Een ander voordeel is de kwaliteit van de spraak. Bij VoIP is HD bellen mogelijk. Bij een dergelijke hoge kwaliteit verbinding is het net of iemand naast je staat, zo helder.
Bij ISDN telefonie heb je een telefooncentrale nodig om meerdere telefoontoestellen te kunnen aansluiten. Ook het gebruik van bijvoorbeeld een keuzemenu of wachtrij is alleen mogelijk als er een telefooncentrale aanwezig is. Veel VoIP providers bieden Hosted VOIP aan. waarbij er gebruik kan worden gemaakt van professionele telefooncentrale functies in de cloud.
We hebben enkele voordelen op een rijtje gezet.
Thuiswerken VoIP
Een ander groot voordeel van bellen via internet is eenvoudig thuiswerken. Zo kan je overal waar je internet hebt bellen zoals op de zaak. De thuismedewerker belt gewoon uit met het zakelijke telefoonnummer daarnaast kunnen inkomende zakelijke telefoontjes worden ontvangen.
Voicemail per mail ontvangen
Als je niet op kantoor bent en een klant belt naar het bedrijfstelefoonnummer dan bestaat de mogelijkheid om een voicemail te laten horen. De ingesproken voicemailberichten kunnen gemaild worden. Zo is het dus mogelijk om met je mobiele telefoon de mail te openen en het voicemailbericht af te luisteren.
Stel vandaag nog je eigen VoIP-pakket samen
- Al vanaf €6 per maand
- Oplevering binnen 1 dag
Minder bekabeling
Bedrijven kunnen volstaan met minder bekabeling. De computer en de VoIP telefoon kunnen namelijk op één netwerkaansluiting worden aangesloten. Het telefoontoestel functioneert dan als een mini-switch: je stopt de netwerkkabel die nu in de computer zit in de telefoon en vanaf de telefoon sluit je een kabel aan naar je computer.
Doorschakelen naar mobiel op bepaalde tijdstippen
Het doorschakelen van je bedrijfstelefoonnummer naar je mobiele telefoon is op zich niet een hele bijzondere functie. Dit is ook mogelijk met ISDN en analoge telefonie. Maar met VoIP is het mogelijk om een tijdschema in te stellen. Zo wordt er bijvoorbeeld alleen doorgeschakeld tussen 08:00 – 18:00 uur. Buiten deze tijden kan een andere doorschakeling plaatsvinden.
Meer lijnen voor minder geld
Heb je als bedrijf een ISDN-2 aansluiting dan kunnen niet meer dan 2 mensen tegelijkertijd bellen. Een derde beller krijgt in principe een gesprektoon te horen. Bij VoIP is dat verleden tijd. Het aantal gesprekken dat tegelijkertijd plaats kan vinden is nagenoeg onbeperkt. Alleen de bandbreedte van de internetverbinding beperkt het aantal gesprekken dat u tegelijkertijd kunt voeren. Bepaalde VoIP providers beperken commercieel gezien hun abonnement, let daarop bij het kiezen van een abonnement.
Toch bereikbaar bij een internetstoring
Bij bellen via internet kan er niet gebeld worden als er een internetstoring is. Bij Hosted VoIP kan het zo ingesteld worden dat binnenkomende gesprekken doorgezet worden naar een mobiele telefoon zodra er geen internet is. Dit gebeurd automatisch. Het bedrijf is op deze manier toch nog bereikbaar voor haar klanten. Ditzelfde geldt natuurlijk bij stroomstoringen.
Uitgebreid arsenaal aan functies
Verder kent VoIP een groot aantal functionaliteiten. Denk bijvoorbeeld aan een IVR, wachtrij, voicemail, openingstijden, automatische doorverbind service, gesprekken opnemen. Zie voor een uitgebreider overzicht onze pagina met VoIP functionaliteiten.