Van ISDN-telefooncentrale naar VoIP-telefooncentrale

Sinds Alexander Graham Bell patent op de telefoon heeft aangevraagd in 1876 heeft de telefonie een enorme ontwikkeling doorgemaakt. In die eerste jaren was bellen een enorme exercitie. Duizenden telefonistes verplaatsten fysieke stekkertjes om de juiste mensen met elkaar te verbinden. Inmiddels hebben we afscheid genomen van de telefonistes en zelfs digitaal bellen met ISDN is niet meer. Vandaag de dag is VoIP de standaard: bellen via de cloud.

1 februari 2024 Algemeen

Ouderwetse telefooncentrales

Bij het woord ‘telefooncentrale’ denk je waarschijnlijk aan een ouderwets kastje aan de muur, waarachter een wereld vol draden schuilgaat. Maar het kan nog veel gekker. Aan het begin van de vorige eeuw waren telefooncentrales hele gebouwen, waar alle telefoonkabels naartoe liepen. Vrouwelijke telefonistes – echt waar, een man of een andere gendervariatie was er niet te vinden – verbonden handmatig mensen aan de ene kant van de lijn met de juiste persoon aan de andere kant. Dit vereiste veel handwerk. Naarmate de tijd vorderde, werd dit proces geoptimaliseerd en geautomatiseerd. De dames maakten plaats voor machines, maar het gebouw bleef.

De stap naar digitale telefonie met ISDN

Met de komst van ISDN in de late jaren ’80 veranderde de telefoniewereld opnieuw. Het werd mogelijk om meerdere telefoons op één lijn aan te sluiten en gebruik te maken van digitale signalen voor de overdracht. Dit opende de deur naar betaalbare PBX-systemen voor zowel particulieren als bedrijven. ISDN-centrales – feitelijk een soort van digitale PBX’en – veranderden de manier waarop we naar telefonie keken. Ze maakten het niet alleen mogelijk om meerdere telefoons aan te sluiten, maar ook andere apparaten zoals faxmachines en modems, de zogenaamde ‘extensions’. Tegenwoordig wordt nog steeds gesproken over ‘extensions’ wanneer het gaat om een VoIP-telefooncentrale.

Van ISDN naar hosted VoIP

De technologische vooruitgang staat nooit stil. De opkomst van internetverbindingen en computergestuurde telefooncentrales betekende het einde van de oude ISDN-centrales. Op 1 september 2019 startte KPN met de uitfasering van ISDN en sinds 1 april 2022 zijn alle ISDN-diensten gestopt en is VoIP de standaard. Met Hosted VoIP bel je vanuit de cloud. Het werk van duizenden telefonistes die stekkertjes verplaatsten om mensen met elkaar te verbinden, dat wordt nu allemaal digitaal afgehandeld.

Naadloze belervaring en de beste bereikbaarheid

Bij VoIP.nl begrijpen we dat zakelijk succes onlosmakelijk is verbonden met een naadloze belervaring en uitstekende bereikbaarheid van je bedrijf. Daarom staan onze experts klaar om je te adviseren en te ondersteunen. Neem vandaag nog contact met ons op. We staan klaar om de telefonie-oplossing van jouw bedrijf naar het volgende niveau te tillen!