VoIP met een eigen telefooncentrale (PBX)

Bij hosted VoIP heb je geen fysieke telefooncentrale op kantoor nodig, maar draait de VoIP-telefonie ergens in een datacenter (lees: in de cloud). Een enkele keer gaat de voorkeur uit naar een lokale centrale, bij jou op kantoor. Dat kan en daar zijn zowel hard- als softwarematige oplossingen voor. De softwarematige variant biedt de meeste mogelijkheden, zowel voor het mkb als voor de grootzakelijke markt. Hoe zit dat?

15 februari 2024 Algemeen

3CX als VoIP telefooncentrale

Een bekende softwareoplossing is 3CX. Dit is VoIP-software die draait op zowel Windows- als Linux-servers. De VoIP-telefooncentrale is eenvoudig te beheren via een webinterface, wat ook mogelijk is bij Hosted VoIP. 3CX biedt bovendien slimme functies zoals mobiele en desktop-apps.

Zonder internet toch intern kunnen bellen

Bij Hosted VoIP communiceert elke telefoon rechtstreeks met de centrale in het datacenter. Geen internet betekent niet bellen, ook niet intern. Telefoons kunnen simpelweg niet verbinden met de centrale. Met een lokale VoIP-centrale heb je dat probleem niet. Telefoons maken verbinding met de centrale – die dus op locatie staat – via het interne netwerk. Daardoor kun je intern gewoon bellen. Dit is handig als je bijvoorbeeld te maken hebt met intercoms bij slagbomen.

Installeer altijd de laatste updates

Elk voordeel heeft z’n nadeel. Een nadeel van je eigen telefooncentrale op locatie is dat je zelf het onderhoud moet doen. Zonder tijdige updates loop je het risico dat de centrale uitvalt of wordt gehackt, wat kan leiden tot onverwachte hoge telefoonrekeningen. Met een onderhoudscontract bij een VoIP-provider weet je zeker dat je software regelmatig de nodige updates krijgt. Ook hanteren veel providers een daglimiet. Zodra het daglimiet wordt overschreden kan er niet meer uitgebeld worden. Zo hou je de schade bij een hack binnen de perken.

VoIP voor een callcenter

Veel callcenters kiezen ervoor om een eigen VoIP-telefooncentrale te gebruiken. Vooral bij een groot aantal toestellen is dit vaak een financiële beslissing. Bij hosted VoIP betaal je immers per toestel per maand. Maar het hebben van een eigen centrale heeft ook praktische voordelen. In een callcenter wordt gebruikgemaakt van callcenter software die gegevens nodig heeft van de telefoongesprekken. Met een eigen telefooncentrale is de integratie met deze software vaak eenvoudiger dan bij hosted VoIP. Bovendien is het veiliger, omdat al het telefoonverkeer binnen het interne netwerk blijft en niet over het internet gaat.

Advies en aanvragen van een regionaal onafhankelijk telefoonnummer

Wil je advies over welke oplossing het best past bij jouw organisatie? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze VoIP-specialisten voor een onafhankelijk advies.