De allereerste stap is inventarisatie
Een goed overzicht van de huidige situatie wordt vaak over het hoofd gezien. Om een soepele overstap naar VoIP te realiseren is dat echter wel van belang. Enkele belangrijk zaken: Wat is mijn huidig telefoonabonnement? Welk internetabonnement heb ik? Zit ik nog aan een contract vast? Welke telefoonnummers heb ik? Maakt er verder nog iets gebruik van mijn telefoonlijn? Bijvoorbeeld een fax, pinapparaat, alarm of een frankeermachine? Zodra dat allemaal duidelijk is, is de kans op een soepele overstap naar VoIP veel groter.
De tweede stap is: kies het juiste VoIP abonnement en apparatuur
Met uw nieuwe telefoniewensen kunt u nagaan wat het beste bij u en uw bedrijf past. Neem contact op met een medewerker van VoIP.nl om samen de mogelijkheden te bespreken. Denk hier bijvoorbeeld aan welk type telefoontoestel het beste in jullie situatie werkt, of u gebruik wilt maken van een App om zelf uw doorschakelingen te regelen, er een keuzemenu of juist een wachtrij beter is, u een fax wilt blijven gebruiken etc. Zodra al deze wensen zijn doorgegeven kunt u wachten op de offerte.
Eerst de telefoons, dan uw telefoonnummers
Het is altijd verstandig om eerst de VoIP telefoons aan te sluiten en daarna de verhuizing pas in te laten gaan. Problemen met de telefonie kunnen dan ontdekt worden voordat u bent overgestapt. U kunt zelf de datum kiezen die minimaal 1 week in de toekomst ligt. De provider zal de verhuizing voor u in gang zetten en u zult automatisch een bericht krijgen van uw oude provider over deze verhuizing. Heeft u een nieuw telefoonnummer aangevraagd dan kunt u binnen 24 uur al bellen en gebeld worden.
Zeg uw oude abonnement op
Zodra u heeft gekozen voor een provider kunt u uw huidige abonnement opzeggen. Meestal ziet een oude provider een verhuizing als een opzegging maar het is verstandig om altijd na te gaan of echt alles is opgezegd zodat u niet straks dubbele kosten heeft. Gaat uw internetverbinding en telefonie over dezelfde telefoonlijn, maar wilt u het internet behouden, geef dit dan nadrukkelijk door aan uw telecomprovider bij het opzeggen van het telefoonabonnement.