Een VoIP-nummer is gewoon een telefoonnummer

Een VoIP-nummer is niets anders dan een normaal telefoonnummer.

3 april 2024 Algemeen

Wanneer je gaat bellen via VoIP, heb je dan ook geen speciaal telefoonnummer nodig. Je kunt gewoon je huidige telefoonnummer behouden. Het verhuizen van je oude telefonieleverancier naar je nieuwe – porteren – duurt gemiddeld een tot twee weken. Natuurlijk is het ook mogelijk een nieuw nummer aan te vragen. Een aanvraag van een nieuw VoIP-nummer is binnen 24 uur geregeld. Bij spoed kan dit nog sneller. Een nieuw nummer kan een 085-nummer zijn, maar het kan ook een regionaal nummer zijn: een telefoonnummer dat begint met het netnummer van de plaats van vestiging van je bedrijf. Is je bedrijf in Amsterdam gevestigd, krijg je een 020-nummer, in Maastricht een 043-nummer en in Groningen begint je nummer met 050. Een 085- of 088-nummer is niet gebonden aan een specifieke regio. Het is maar net wat voor jouw bedrijf het meest geschikt is.

088-nummers

De 088-telefoonnummers worden per blok van honderd uitgegeven en moet je als bedrijf zelf aanvragen bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Je moet dus altijd honderd nummers afnemen. Natuurlijk kun je ervoor kiezen daar slechts één nummer van te gebruiken. Bij het porteren naar een andere provider kun je niet kiezen om slechts één of enkele van deze honderd nummers te verhuizen. Het is alles of niets.

Telefooncentrale in de cloud

Alleen je telefoonnummer verhuizen naar VoIP is niet voldoende. In- en uitgaande gesprekken moeten ook afgehandeld worden. Een telefooncentrale in de cloud kan telefoongesprekken op de juiste manier afhandelen, waardoor de telefoontjes op het juiste toestel binnenkomen.

Advies en aanvragen van een regionaal onafhankelijk telefoonnummer

Wil je advies over welk type telefoonnummer het best past bij jouw organisatie? Meer weten over Hosted VoIP als telefooncentrale? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze VoIP-specialisten voor een onafhankelijk advies.