Met VoIP heeft u in principe uw zakelijke telefonie in de cloud. De VoIP toestellen hebben slechts internet nodig om te kunnen bellen en gebeld te worden. Via de internetverbinding wordt verbinding gemaakt met de telefooncentrale. Deze Voice Over IP telefooncentrale staat in een datacenter waar voldoende internet en stroom is.
De cloud is handig voor uw zakelijke telefonie
Alles maar in de cloud stoppen vinden sommige ondernemers geen vrolijke gedachten. Maar uw zakelijke telefonie via internet laten lopen heeft meer voordelen als nadelen, dus zeker het overwegen waard. Een ‘nadeel’ van VoIP bellen is dat je internet nodig hebt om te kunnen bellen. Bij zakelijke telefonie via VoIP van VoIP.nl is het echter zo geregeld dat er door wordt geschakeld naar een mobiele telefoon als een toestel even geen internet heeft. Op deze manier blijft u altijd bereikbaar voor uw klanten.
Bellen via internet wordt ook wel internet bellen genoemd of Hosted VoIP. U host in principe uw telefonie in de cloud, net zoals u uw website of e-mail host op een server ergens in een datacenter.
U maakt met zakelijke telefonie via Voice Over IP altijd gebruik van een dataverbinding. Meestal is dit een internetverbinding maar het is ook mogelijk een aparte (data)verbinding op uw kantoor te laten binnen komen om te verbinden met uw telefonie. Dit soort verbindingen zijn niet noodzakelijk voor de gemiddelde zakelijke gebruiker die gebruik wil maken van zakelijke internet telefonie.
In sommige kantoorsituaties kan het aan te raden zijn om Quality of Service (QoS) toe te passen. Met deze techniek kan VoIP verkeer voorrang krijgen op ander netwerkverkeer zoals grote foto- en videobestanden. Echter blijft het altijd belangrijk om voldoende bandbreedte beschikbaar te hebben. In Nederland hebben de meeste internetverbindingen genoeg bandbreedte om meerdere gelijktijdige verbindingen te kunnen voeren.