Wat is het verschil tussen een eigen centrale en hosted VoIP?

Lees de verschillen tussen een eigen centrale en hosted VoIP in dit artikel.

5 oktober 2023 Algemeen

Een telefooncentrale verzorgt de afhandeling van binnenkomende en uitgaande telefoongesprekken. Veel bedrijven maken gebruik van een telefooncentrale. Een bekende telefooncentrale functie is een keuzemenu. Met het keuzemenu komt een beller direct bij de juiste afdeling terecht. Dit ontlast de receptioniste niet alleen, het voorkomt ook wachttijd voor de beller. Een telefooncentrale kan staan op de bedrijfslocatie maar ook in een datacenter (Hosted VoIP).

Verschil tussen een eigen centrale en Hosted VoIP

Voor de duidelijkheid, we gaan bij een eigen centrale uit van een hardwarematige oplossing. Dus een kast die hangt of staat in bijvoorbeeld de serverruimte of de meterkast. Zo’n eigen centrale op het bedrijf was vroeger heel normaal. Veel bedrijven hebben nog steeds een dergelijke oplossing. Met Hosted VoIP hangt er geen kast meer op kantoor. De afhandeling van de telefoongesprekken vind plaats op een server in een datacenter.

Een belangrijk verschil tussen een eigen centrale en Hosted VoIP is de eenmalige investering. Bij een eigen centrale is vaak een hoge investering nodig. De investering zit hem in de centrale zelf en de benodigde toestellen. Bij Hosted VoIP betaal je eenmalig voor de benodigde toestellen. Daarnaast maandelijks voor het gebruik van de centrale. De hoogte van het abonnement is meestal gebaseerd op het aantal aangesloten toestellen.

Bij Hosted VoIP betaal je dus per maand voor het gebruik van de centrale. In dit bedrag zit gelijk het onderhoud meegenomen. De VoIP provider zorgt ervoor dat de systemen blijven draaien. Een voordeel hierbij is dat als er een stroom- of internetstoring is op kantoor de telefonie nog blijft werken. Binnenkomende gesprekken kunnen dan doorgezet worden naar een mobiele telefoon. Ook kunnen de telefoons op een andere locatie met werkend internet worden aangesloten. Bij een eigen centrale ligt de telefonie vaak helemaal plat als er een stroom- of interstoring is.

Bent u benieuwd welke oplossing het beste past bij uw situatie? Neem vrijblijvend contact op met de specialisten van VoIP.nl voor meer informatie.