VoIP-telefooncentrale in de cloud

Wat heeft een telefooncentrale te maken met de cloud? Meer dan je denkt. VoIP bellen maakt het mogelijk om een centrale in de cloud te hebben. Dit wordt ook wel Hosted VoIP genoemd of Hosted PBX.

3 april 2024 Algemeen

Zonder telefooncentrale geen succes

Zonder telefooncentrale is zakelijke telefonie weinig succesvol. Stel je voor dat je alleen bereikbaar bent via een standaard telefoonverbinding, die is aangesloten op een telefoontoestel. Een leverancier belt je met een dringende vraag. Hij heeft je echt even nodig, anders loopt de hele levering in de soep. Dringend dus. Maar als op dat moment jouw droomklant belt, krijgt hij – of zij – een ingesprektoon. Gemiste kans! In het gunstigste geval heb je de functie dubbelgesprek ingeschakeld, dan kun je er een wisselgesprek van maken. Maar wat heeft een wisselgesprek voor zin als je al met je leverancier aan de lijn bent en je het gesprek dringend moet afhandelen?

VoIP-telefooncentrale

Voilà! Op zo’n moment komt een VoIP-telefooncentrale handig van pas. Dankzij een wachtrijfunctie wordt je klant geparkeerd totdat je weer bereikbaar bent. Ondertussen krijgt hij een achtergrondmuziekje te horen, en hoort hij hoeveel wachtenden er voor hem zijn. Maar je kunt ook het gesprek doorsturen naar een ander (mobiel) nummer, zodat je – potentiële – klant netjes te woord gestaan wordt. Dit zijn maar twee simpele voorbeelden waarvoor je een telefooncentrale in de cloud zou kunnen gebruiken.

Slimme telefonie zonder grote investering

Als je vroeger een wachtrijfunctie zou willen toepassen op je telefoonnummer, dan had je al snel een telefooncentrale nodig van meer dan duizend euro. Met internettelefonie is zo’n investering verleden tijd. Je betaalt slechts een laag abonnementsbedrag om van professionele functies gebruik te kunnen maken. Dat maakt overstappen naar VoIP aantrekkelijk.

VoIP met Hosted PBX

Veel VoIP-providers bieden naast het leveren van een of meerdere telefoonnummers ook een Hosted PBX-dienst aan. Dit is software die draait op een server in een datacenter en telefoongesprekken kan afhandelen. Met VoIP gaat de telefonie via internet. Via het internet communiceert het VoIP-toestel met de Hosted PBX. Een wachtrij is slechts een van de functies die je met Hosted VoIP kunt gebruiken. Denk ook aan een voicemail, wachtstandmuziek, belgroepen, uitgebreide rapportage, enzovoort.

Advies nodig?

Onze specialisten weten wat er allemaal mogelijk is en kunnen je adviseren over de beste oplossing voor jouw situatie. Neem nu contact op voor een vrijblijvend advies of bereken gratis je maandelijkse kosten via onze VoIP-offertetool.