Hoe werkt VoIP?
Het is een methode om te communiceren via internet. De afkorting staat voor Voice Over IP, wat betekent dat je stem via een netwerkverbinding wordt verzonden. Bij VoIP wordt je stem omgezet in data, oftewel gedigitaliseerd. Deze data worden vervolgens in pakketjes via een netwerkverbinding verstuurd naar de ontvanger. Dit kan bijvoorbeeld een ander telefoontoestel of een telefooncentrale zijn. De ontvangen pakketjes worden weer omgezet naar analoog geluid, zodat je het via een speaker of koptelefoon kunt horen.
Zo werkt Voice over IP ofwel VoIP
VoIP staat voor Voice over IP, oftewel Voice over Internet Protocol, wat betekent dat je stem via een netwerkverbinding wordt verzonden. Bij VoIP wordt je stem omgezet in data, oftewel gedigitaliseerd. Deze data worden vervolgens in pakketjes via een netwerkverbinding – het Internet Protocol – verstuurd naar de ontvanger. Dit kan een ander telefoontoestel of een telefooncentrale zijn. De ontvangen pakketjes worden weer omgezet naar analoog geluid, zodat de ontvanger via een speaker of koptelefoon naar jouw stem kan luisteren.
VoIP-codec
Om je stem te converteren naar data is een codec nodig. Er zijn verschillende VoIP-codecs, maar de meest gangbare is G711. Deze codec komt in twee varianten: u-law en a-law (G711A en G711U). U-law wordt voornamelijk gebruikt in Noord-Amerika en Japan, terwijl a-law vooral in Europa en andere delen van de wereld wordt toegepast. Het is wel zaak dat zowel de verzender als de ontvanger dezelfde codec gebruiken, anders kun je niet met elkaar communiceren.
Is VoIP betrouwbaar?
Als je overweegt over te stappen naar VoIP, maak je je misschien zorgen over de betrouwbaarheid van deze technologie. Zakelijke telefonie via internet werpt immers vragen op over de veiligheid en stabiliteit. De betrouwbaarheid van VoIP hangt volledig af van hoe je de dienst instelt. Heb je sterke wachtwoorden ingesteld? Is er een anti-hackbeleid aanwezig op je telefooncentrale? Heb je een bellimiet ingesteld om misbruik te voorkomen? Een bellimiet kan helpen om fraude te voorkomen. Als je nooit meer dan €15 per dag belt, kun je inregelen dat je een waarschuwing krijgt zodra dit bedrag is bereikt. Je kunt zelfs nog een stap verder gaan en uitgaand bellen automatisch blokkeren bij een limiet van bijvoorbeeld €25. Dit voorkomt ongewenst hoge telefoonrekeningen door fraude.
Omdat VoIP afhankelijk is van internet, betekent geen internet ook geen telefonie. Gelukkig hebben veel telefooncentrales back-upopties. Doordat de centrale zich vaak in een datacenter bevindt, heeft deze doorgaans altijd toegang tot stroom en internet. Als je bedrijfslocatie niet meer bereikbaar is via internet, kan de telefooncentrale schakelen naar een back-upoptie, zoals een mobiele telefoon of een telefonisteservice, zodat je bereikbaar blijft tijdens een internetstoring.
Meer weten over VoIP-telefonie?
Bij VoIP.nl begrijpen we dat zakelijk succes onlosmakelijk is verbonden met een naadloze belervaring en uitstekende bereikbaarheid van je bedrijf. Daarom staan onze experts klaar om je te adviseren en te ondersteunen. Neem vandaag nog contact met ons op. We staan klaar om de telefonie-oplossing van jouw bedrijf naar het volgende niveau te tillen!