Bel voor een vrijblijvende offerte: 085-2733060

Hoe werkt VoIP en is het betrouwbaar voor mijn zakelijke telefonie?

Je hoort het steeds vaker als je een vraag stelt over telefonie “Joh, je moet eens VoIP overwegen, doen wij al jaren” Maar hoe werkt VoIP? Het is een manier om te communiceren via internet. De letterlijke vertaling is Voice Over IP, dus je stem via een netwerkverbinding.

Hoe werkt VoIP?

Bij VoIP wordt je stem omgezet in data, het wordt gedigitaliseerd. De data wordt in pakketjes via een netwerkverbinding verstuurd naar de ontvangende partij. De ontvangende partij is bijvoorbeeld een ander telefoontoestel of een telefooncentrale. De netwerkpakketjes worden vervolgens weer omgezet naar analoog zodat je het geluid via een speaker kan horen.

Om een stem om te zetten in data is er een codec nodig. Er bestaan verschillende VoIP codecs maar de meest gebruikte is G711. Deze codec heeft twee varianten u-law en a-law (G711A en G711U). U-law wordt voornamelijk in Noord-Amerika en Japan gebruikt, A-law in Europa en de rest van de wereld. Het is belangrijk dat de ontvangende partij hetzelfde codec gebruikt anders is er geen audioverkeer mogelijk.

Is VoIP betrouwbaar?

Hoe werkt VoIPAls men wil overstappen van analoog of ISDN naar VoIP dan komen al snel twijfels over de betrouwbaarheid van VoIP voor bedrijven. De zakelijke telefonie gaat immers via internet en is dat altijd wel zo veilig? Alles heeft te maken met hoe het is ingericht. Zijn de wachtwoorden veilig genoeg? Is er een anti-hacking policy aanwezig op de telefooncentrale? Is er een bellimiet ingesteld? Zo’n limiet is handig mocht er misbruik worden gemaakt van de telefoonverbinding. Stel dat u nooit meer dan 15 euro per dag belt dan kan een melding worden gegeven wanneer de 15 euro wordt bereikt. Bij 25 euro kan uitgaand bellen automatisch worden geblokkeerd. Op deze manier voorkomt u een hoge telefoonrekening bij fraude.

Geen internet, geen telefonie. Want de naam bellen via internet zegt het al letterlijk. Maar gelukkig hebben veel telefooncentrales een backup mogelijkheid. Doordat de centrale in een datacenter staat heeft deze in principe altijd stroom en internet. Zodra de bedrijfslocatie niet meer bereikbaar is via internet kan de telefooncentrale een backup kiezen. Dit kan bijvoorbeeld een mobiele telefoon zijn of een telefoniste dienst. Zo is het bedrijf toch bereikbaar bij een internetstoring.