Wat is het verschil tussen VoIP en internetten?
Om de vele diensten op het internet goed te laten verlopen worden verschillende ‘poorten’ gebruikt. Vergelijk deze maar even met aansluitingen op je PC. Een muis gebruikt een USB-aansluiting, een monitor gebruikt een speciale VGA- of een HDMI-aansluiting en een bedrade koptelefoon – ze bestaan! – heeft een audioaansluiting nodig. Op die manier worden apparaten gescheiden zodat ze elkaar niet in de weg zitten.
Verschillende poorten voor verschillende internetdiensten
Op eenzelfde manier maken verschillende diensten gebruik van verschillende poorten. Zo gaat een e-mail via een andere poort de deur uit dan wanneer je gaat surfen op internet. Een router ziet welke dienst het is en stuurt die op de juiste manier door. Zo kunnen modems of routers voor elke internetdienst ingesteld en aangepast worden.
Poorten voor communicatie met de cloudtelefooncentrale
Eén aandachtspuntje: niet elke modem kan goed overweg met VoIP-verkeer dat gebruik maakt van een speciale VoIP-poort. De meeste telefoontoestellen gebruiken (tenminste) poort 5060 om te communiceren met de telefooncentrale in de cloud. Als poort 5060 geblokkeerd wordt door de modem of de router (de firewall) kan het VoIP-toestel zich niet aanmelden en kan je daardoor niet bellen of gebeld worden. Naast poort 5060 worden ook nog andere poorten gebruikt die speciaal worden gebruikt voor het audioverkeer.
Probleem: Mijn toestel verliest zijn verbinding na een aantal minuten
Het komt voor dat een toestel zich even kan registreren en dat na een paar minuten de verbinding verbroken wordt. In dit geval staat er vaak ‘not registered’ in het display van de telefoon.
De oplossing: Pas je telefooninstellingen aan
De modem of router laat in dat geval maar even toe dat er een verbinding wordt opgezet via poort 5060, maar sluit automatisch na enkele minuten deze verbinding. Een mogelijke oplossing is om een instelling in de telefoon aan te passen. Hiervoor kun je bijvoorbeeld de NAT Keep-alive-functie gebruiken. Hiermee stel je in dat om de x aantal seconden (bijvoorbeeld 30) een netwerkpakketje (spraak wordt omgezet in data, ofwel netwerkpakketjes) wordt verstuurd, zodat de modem of router de poort toch open laat.
Gebruik een modem dat met VoIP-verkeer kan omgaan
Om bovenstaande VoIP-problemen te voorkomen is het aan te raden om een modem of router te gebruiken die begrijpt dat hij VoIP-verkeer moet toelaten. Wij hebben goede ervaring met de modems en routers van Draytek. Deze modem kan ingezet worden als er bijvoorbeeld via een ADSL- of VDSL-verbinding wordt gemaakt met de telefooncentrale in de cloud. Een router kan gebruikt worden bij kabelinternetverbindingen, zoals die van Ziggo. Wat ook erg handig is met deze modems en routers is dat je er een VPN-verbinding mee kunt opzetten. Handig als je thuis aan het werk bent en een beveiligde verbinding wil maken met het bedrijfsnetwerk.
Naadloze belervaring en de beste bereikbaarheid
Bij VoIP.nl begrijpen we dat zakelijk succes onlosmakelijk is verbonden met een naadloze belervaring en uitstekende bereikbaarheid van je bedrijf. Daarom staan onze experts klaar om je te adviseren en te ondersteunen. Neem vandaag nog contact met ons op. We staan klaar om de telefonie-oplossing van jouw bedrijf naar het volgende niveau te tillen!