De meest voorkomende oplossing is Hosted VoIP. Hiermee heeft u geen telefooncentrale op de zaak maar leeft de VoIP telefonie in een datacenter (in de cloud). Er zijn echter ook situaties te bedenken waarbij de voorkeur uitgaat naar een centrale op kantoor. Er zijn hardwarematige oplossingen maar ook softwarematige oplossingen. Juist met de softwarematige telefooncentrale oplossingen zijn veel mogelijkheden voor het MKB en groot zakelijke markt.
3CX als VoIP telefooncentrale
Een bekende software oplossing is 3CX. Deze VoIP software draait op een Windows- en tegenwoordig ook op een Linux server. De telefooncentrale is te beheren middels een webinterface. Je kan dus eenvoudig met een website je telefooncentrale beheren. Overigens is dit een functie die ook bij Hosted VoIP aanwezig is. Daarnaast biedt 3CX geavanceerde functies zoals een mobiele App en Desktop App.
Zonder internet toch intern kunnen bellen
Bij een Hosted VoIP oplossing communiceert elke telefoon zelfstandig met de telefooncentrale in het datacenter. Als er tijdelijk geen internet aanwezig is kan er daarom niet gebeld worden. Ook niet intern, de telefoons kunnen immers niet communiceren met de telefooncentrale waar de andere telefoons op aangesloten zijn. Bij een VoIP centrale op de zaak kan je nog wel intern bellen als er tijdelijk geen internet is, de toestellen maken via het interne netwerk contact met de telefooncentrale. Vooral handig als er een intercom bij de slagboom staat en je alleen met de intercom de slagboom kan openen.
Installeer altijd de laatste updates
Het nadeel van een eigen Telefooncentrale is dat je ook zelf het onderhoud moet plegen. Doe je dit niet bestaat de kans dat centrale er een keer mee ophoudt of erger nog, dat er op wordt ingebroken en dat criminelen via de centrale gaan bellen zonder dat je dat door hebt totdat je de telefoonrekening krijgt. Het is daarom aan te bevelen om altijd een onderhoudscontract op een VoIP centrale af te sluiten zodat de software up-to-date wordt gehouden door een engineer. Daarnaast bieden veel VoIPproviders de mogelijkheid tot een daglimiet. Zodra het daglimiet wordt overschreden kan er niet meer uitgebeld worden. Bij een hack kan dit honderden euro’s schelen.
VoIP voor een callcenter
Veel callcentra gebruiken een eigen VoIP telefooncentrale. Vooral bij veel toestellen is dit een financiële keuze aangezien je bij Hosted VoIP meestal betaalt per toestel, per maand. Maar ook praktisch is het vaak een voordeel om een eigen centrale in huis te hebben. Bij een callcenter wordt er gebruikt gemaakt van callcenter software die data wil hebben van de telefoongesprekken die gevoerd worden. Bij een eigen telefooncentrale in huis is de koppeling naar de callcenter software vaak makkelijker te maken dan bij Hosted VoIP. En bovendien ook veiliger omdat al het verkeer binnen het interne netwerk blijft en niet het internet op gaat.