Bel voor een vrijblijvende offerte: 085-2733060

Wat is er nodig om met VoIP te kunnen bellen?

Misschien denkt u dat het niet makkelijk is om over te stappen naar VoIP. Maar bellen met VoIP is eenvoudiger dan u denkt!

Lees verder

Verhuizen met uw bedrijf? Wat gebeurt er met uw telefonie?

Verhuizen met uw bedrijfGaat u binnenkort verhuizen met uw bedrijf? Heeft u al nagedacht over uw telefonie? Denk bij uw verhuizing ook aan VoIP. Met VoIP gaat de verhuizing van uw telefonie een stuk makkelijker. En heel belangrijk, u blijft bereikbaar voor uw klanten.

Lees verder

Ghost calls. Wie is nummer 1000? Gebeld door onbekende nummers.

Ghost callsHet is een steeds vaker voorkomend probleem. Gebeld worden door nummer 1000. Of gebeld worden door nummer 100. Of andere onbekende nummers. Zodra u het gesprek opneemt dan hoort u niets. Even later wordt u weer gebeld door hetzelfde nummer.

Lees verder

Wat is het verschil tussen een eigen centrale en hosted VoIP?

Een telefooncentrale verzorgt de afhandeling van binnenkomende en uitgaande telefoongesprekken. Veel bedrijven maken gebruik van een telefooncentrale. Een bekende telefooncentrale functie is een keuzemenu. Met het keuzemenu komt een beller direct bij de juiste afdeling terecht. Dit ontlast de receptioniste niet alleen, het voorkomt ook wachttijd voor de beller. Een telefooncentrale kan staan op de bedrijfslocatie maar ook in een datacenter (Hosted VoIP).

Lees verder

Bellen met VoIP via een softphone

VoIP bellen gaat meestal via een bureautoestel of een draadloos toestel. In het VoIP toestel worden gegevens geprogrammeerd waarmee het toestel zich aanmeldt op een telefooncentrale. Deze telefooncentrale (PBX) kan in een datacenter staan (telefonie in de cloud) of op een bedrijfslocatie in het lokale netwerk (on-premise). Over het algemeen geven dit soort VoIP toestellen, ook wel hardphones genoemd, in de praktijk de beste spraakkwaliteit. Maar het is ook mogelijk te bellen met VoIP middels een softphone.

Lees verder

Hoe stap ik over naar VoIP?

De allereerste stap is inventarisatie

Een goed overzicht van de huidige situatie wordt vaak over het hoofd gezien. Om een soepele overstap naar VoIP te realiseren is dat echter wel van belang. Enkele belangrijk zaken: Wat is mijn huidig telefoonabonnement? Welk internetabonnement heb ik? Zit ik nog aan een contract vast? Welke telefoonnummers heb ik? Maakt er verder nog iets gebruik van mijn telefoonlijn? Bijvoorbeeld een fax, pinapparaat, alarm of een frankeermachine? Zodra dat allemaal duidelijk is, is de kans op een soepele overstap naar VoIP veel groter.

Lees verder

Waarom is VoIP niet gratis?

Denk je aan VoIP dan denk je aan internet. Veel mensen denken dan al snel dat VoIP bellen gratis is. Whatsapp, Facebook en Twitter zijn immers ook gratis internetdiensten. Helaas werkt het niet zo simpel.

Lees verder

VoIP provider

Als je een internetverbinding nodig hebt ga je op zoek naar een Internet Provider. Wil je gaan bellen via internet dan ga je op zoek naar een VoIP provider. Waar moet je op letten bij het maken van de juiste keuze tussen de tientallen providers die er zijn?

Lees verder

Hosted VoIP voor de zorg

Internet en de zorg. Geen vreemde combinatie maar wel een waarvan niet iedereen de voordelen ziet. Naast het feit dat internet tegenwoordig veel gebruikt wordt om informatie te vinden over ziekten is internet op een ander vlak ook heel interessant voor de zorgsector. Namelijk, bellen via internet oftewel Hosted VoIP voor de zorg.

Lees verder

Alarmcentrale en VoIP, waar moet u op letten

Als u over wilt stappen met uw telefonie naar VoIP vergeet dan uw alarmcentrale niet. De centrale loopt waarschijnlijk nu via een analoge lijn of wellicht via uw huidige ISDN verbinding. Zodra u uw telefoonnummers verhuist naar een andere provider wordt de lijn opgezegd waar waarschijnlijk ook uw alarmcentrale gebruik van maakt. Veel bedrijven komen hier pas achter als de verhuizing naar VoIP een feit is. Het is natuurlijk handiger om dit van te voren goed geregeld te hebben. Als een alarm geen meldingen meer kan doorgeven aan de meldkamer bent u waarschijnlijk niet meer verzekerd voor inbraak.

Lees verder

Wat is een 085 nummer of een 088 nummer?

E13520154AAls u overstapt op VoIP bellen heeft u de mogelijkheid uw huidige telefoonnummer mee te nemen (porteren). Maar het is ook mogelijk een nieuw telefoonnummer aan te vragen. Bijvoorbeeld een 085 nummer of een 088 nummer. Dit zijn telefoonnummers die niet regionaal afhankelijk zijn. Ze horen dus niet bij een regio zoals Amsterdam of Utrecht. Als voorbeeld: normaliter krijgt u een telefoonnummer toegekend die bij uw bedrijfslocatie hoort. Is uw bedrijf bijvoorbeeld gevestigd in Amsterdam dan krijgt u een 020-nummer, in Rotterdam krijgt u een 010-nummer.

Lees verder

Zakelijke telefonie in de cloud

CloudAlles kan tegenwoordig in de cloud. Uw CRM pakket, bestanden, bankieren maar ook uw zakelijke telefonie. Met VoIP heeft u in principe uw zakelijke telefonie in de cloud. De VoIP toestellen hebben slechts internet nodig om te kunnen bellen en gebeld te worden. Via de internetverbinding wordt verbinding gemaakt met de telefooncentrale. Deze Voice Over IP telefooncentrale staat in een datacenter waar voldoende internet en stroom is.

Lees verder

Zakelijke telefonie via VoIP

Zakelijke telefonieTelefonie voor het bedrijfsleven ging vroeger altijd via een analoge lijn of via ISDN. Tegenwoordig stappen steeds meer bedrijven voor hun zakelijke telefonie over op VoIP bellen. Een van de voordelen van VoIP is dat je niet meer gebonden bent aan een fysieke locatie. Het signaal van de zakelijke telefonie komt nu via internet binnen in de plaats van een koperen lijn. En dit is niet alleen heel handig, het bespaart ook nog eens op de maandelijkse kosten. VoIP.nl levert zakelijke telefonie voor het MKB.

Lees verder

Zorg dat uw modem begrijpt dat u aan VoIP bellen doet

Om te kunnen VoIP bellen is het belangrijk dat de modem en/of router begrijpt dat er gebruik wordt gemaakt van VoIP bellen. Als dit namelijk niet wordt begrepen door de modem dan heeft u kans dat u rare problemen gaat ondervinden met VoIP bellen. Een belangrijke poort voor VoIP, poort 5060, kan bijvoorbeeld geblokkeerd zijn waardoor een VoIP toestel zich niet kan aanmelden op de Hosted PBX (VoIP telefooncentrale). Dit probleem doet zich vaak voor bij modems waarop je een analoog toestel kan aansluiten. De modem is dan zelf ook een soort VoIP toestel en houdt poort 5060 bezet.

Lees verder

Op je VoIP toestel zien welk bedrijf er belt

Stel je de volgende situatie eens voor. Meerdere MKB of ZZP ondernemers delen een bedrijfspand. Er is daarnaast één gezamenlijke receptie. De dames bij de receptie heten iedereen van harte welkom die het pand binnenkomen. Wanneer een van de MKB ondernemers geen tijd heeft om de telefoon op te nemen dan zou het een goede optie kunnen zijn het telefoontje te laten beantwoorden door deze receptie. En stel dat de meeste ondernemers die er gevestigd zijn dit graag zouden willen.

Maar hoe zorg je er dan voor dat de telefoon met de juiste naam wordt opgenomen?

Voice over IP (VoIP) is hiervoor de oplossing. Verschillende telefoonnummers kunnen gekoppeld worden aan de Hosted PBX (telefooncentrale in de cloud). Daar kan worden ingesteld dat er een naam aan een binnenkomend VoIP gesprek moet worden gekoppeld. Deze naam zie je dan in het beeldscherm staan van je toestel wanneer naar dat nummer wordt gebeld. Dit kan bij 1 inkomende lijn maar ook bij 100 inkomende lijnen. Het is daarom verstandig om een wat uitgebreider toestel te hebben met een groot scherm. Op dit scherm wordt dan met een mooi overzicht weergegeven wie er belt, met welk nummer en voor wie deze is bedoelt.
Instap telefoons hebben vaak een klein scherm zodat het lastiger is om te zien wie er belt of naar welk nummer ze bellen.

VoIP met een eigen telefooncentrale (PBX)

De meest voorkomende oplossing is Hosted VoIP. Hiermee heeft u geen telefooncentrale op de zaak maar leeft de VoIP telefonie in een datacenter (in de cloud). Er zijn echter ook situaties te bedenken waarbij de voorkeur uitgaat naar een centrale op kantoor. Er zijn hardwarematige oplossingen maar ook softwarematige oplossingen. Juist met de softwarematige telefooncentrale oplossingen zijn veel mogelijkheden voor het MKB en groot zakelijke markt.

3CX als VoIP telefooncentrale

Een bekende software oplossing is 3CX. Deze VoIP software draait op een Windows- en tegenwoordig ook op een Linux server. De telefooncentrale is te beheren middels een webinterface. Je kan dus eenvoudig met een website je telefooncentrale beheren. Overigens is dit een functie die ook bij Hosted VoIP aanwezig is. Daarnaast biedt 3CX geavanceerde functies zoals een mobiele App en Desktop App.

Zonder internet toch intern kunnen bellen

Bij een Hosted VoIP oplossing communiceert elke telefoon zelfstandig met de telefooncentrale in het datacenter. Als er tijdelijk geen internet aanwezig is kan er daarom niet gebeld worden. Ook niet intern, de telefoons kunnen immers niet communiceren met de telefooncentrale waar de andere telefoons op aangesloten zijn. Bij een VoIP centrale op de zaak kan je nog wel intern bellen als er tijdelijk geen internet is, de toestellen maken via het interne netwerk contact met de telefooncentrale. Vooral handig als er een intercom bij de slagboom staat en je alleen met de intercom de slagboom kan openen.

Installeer altijd de laatste updates

Het nadeel van een eigen Telefooncentrale is dat je ook zelf het onderhoud moet plegen. Doe je dit niet bestaat de kans dat centrale er een keer mee ophoudt of erger nog, dat er op wordt ingebroken en dat criminelen via de centrale gaan bellen zonder dat je dat door hebt totdat je de telefoonrekening krijgt. Het is daarom aan te bevelen om altijd een onderhoudscontract op een VoIP centrale af te sluiten zodat de software up-to-date wordt gehouden door een engineer. Daarnaast bieden veel VoIPproviders de mogelijkheid tot een daglimiet. Zodra het daglimiet wordt overschreden kan er niet meer uitgebeld worden. Bij een hack kan dit honderden euro’s schelen.

VoIP voor een callcenter

Veel callcentra gebruiken een eigen VoIP telefooncentrale. Vooral bij veel  toestellen is dit een financiële keuze aangezien je bij Hosted VoIP meestal betaalt per toestel, per maand. Maar ook praktisch is het vaak een voordeel om een eigen centrale in huis te hebben. Bij een callcenter wordt er gebruikt gemaakt van callcenter software die data wil hebben van de telefoongesprekken die gevoerd worden. Bij een eigen telefooncentrale in huis is de koppeling naar de callcenter software vaak makkelijker te maken dan bij Hosted VoIP. En bovendien ook veiliger omdat al het verkeer binnen het interne netwerk blijft en niet het internet op gaat.

VoIP afkopen, dan weet je waar je aan toe bent

Het is niet iets nieuws in de telefoniewereld, afkopen van de telefonie. Dus bellen voor een vast bedrag per maand. Voor bellen via VoIP is afkoop van de belkosten wat nieuwer maar het komt wel steeds vaker voor. VoIP onbeperkt bellen voor een vast bedrag per maand is handig voor het bedrijfsleven omdat je weet waar je aan toe bent. Onbeperkt bellen in combinatie met Hosted VoIP geeft duidelijkheid en flexibiliteit. Ook bij uitbreiding van het aantal VoIP toestellen weet je wat de extra kosten per maand zullen worden.

Onbeperkt VoIP bellen voor een vast bedrag per maand

Je belt voor een vast bedrag per maand naar alle vaste en mobiele nummers binnen Nederland. Het maakt daarbij niet uit of je via VoIP belt met een vast toestel (hard phone) of met een VoIP applicatie op je mobiele telefoon (softphone). Zo wordt telefonie inzichtelijk en transparant.

Een belangrijke factor voor succesvol ondernemen is het voorspellen/inschatten. Je wilt als ondernemer de markt voorspellen zodat je daar op kan inspelen. Onbeperkt bellen in combinatie met Hosted VoIP helpt bij het voorspellen van de kosten. Zo is de rekening van je telefoonkosten voorspelbaar. Let echter wel op dat service nummers niet bij dit bedrag zijn inbegrepen. Evenals buitenlandse nummers.

Zakelijk VoIP met VoipBuster en Skype

Als iemand overweegt over te stappen op zakelijk VoIP wordt er ook regelmatig gezocht naar VoipBuster en Skype, bellen via je computer. Op zich niet vreemd want VoipBuster en Skype zijn producten (software op je computer) die gebruikmaken van de techniek VoIP. Naar onze mening zijn dit soort VoIP producten niet altijd goed in te zetten in professionele zakelijke telefonie situaties. Los van het feit dat de gesprekskwaliteit minder kan zijn dan je gewend bent bij ISDN of analoge telefonie, mis je veel functionaliteiten als zakelijke gebruiker.

Lees verder

Thuiswerken met Hosted VoIP

Thuis werken en toch het VoIP telefoonnummer gebruiken van je bedrijf? Dat is een van de vele voordelen van Hosted VoIP. Vroeger werd er fysiek een telefoonlijn naar het bedrijfspand aangelegd waarover dan een analoge lijn of ISDN lijn kwam. Een analoge of ISDN telefooncentrale in het pand zorgde voor de door schakelingen naar de telefoontoestellen op de werkplekken. Met telefonie in de cloud, hetgeen Hosted VoIP is, leeft je telefonie niet meer in een telefooncentrale op de zaak maar in het datacenter.

Doordat de telefonie in het datacenter staat dienen VoIP telefoons verbinding te maken met dat datacenter waar de Hosted PBX ‘leeft’. Een VoIP telefoon maakt zo’n verbinding via het internet. Dus of het VoIP toestel nu op de zaak staat of op een thuiswerkplek, er wordt altijd verbinding gemaakt met dezelfde Hosted PBX in het datacenter. Thuiswerken wordt zo heel gemakkelijk. Als er een gesprek binnenkomt op een VoIP toestel op de bedrijfslocatie kan de collega heel makkelijk doorverbinden naar de collega die op dat moment thuis aan het werk is. Gewoon het interne telefoonnummer intoetsen en het VoIP toestel thuis gaat rinkelen. En andersom gaat het ook.

Met de BLF knoppen zien wie er in gesprek is

Doordat veel VoIP toestellen beschikken over Busy Lamp Field (BLF) knopjes, kun je zien of een collega in gesprek is. Een ledje laat door een kleur zien of een telefoon in gesprek is. Rood is niet beschikbaar, groen is wel beschikbaar. Knippert het ledje groen/rood dan is het VoIP toestel aan het rinkelen. Daarnaast wordt zo een knop gebruikt om direct te bellen met een collega. Een binnenkomend telefoongesprek op iemand anders VoIP toestel kan ook overgenomen worden door op het BLF knopje te drukken. Ook als je op een andere locatie zit.

Conference Call aan huis

Sommige toestellen hebben een speciale mogelijkheid om meerdere verbindingen tegelijk op te zetten. Zo kan men een telefonische vergadering houden. Helaas werkt dit op een telefoon vaak maar met 3 personen tegelijk. Wil je een telefonische vergadering houden met meerdere mensen, dan kun je dit met de Hosted PBX doen. Die regelt dan alle audio zodat je met wel 10 mensen tegelijk een vergadering kan houden, onafhankelijk van je locatie.

Een goede VoIP modem voorkomt problemen

Om te kunnen bellen met VoIP via je internetverbinding is het noodzakelijk dat je modem en router begrijpen dat er VoIP verkeer over de internetlijn gaat. Dit klinkt misschien een beetje zweverig, maar geluid wordt namelijk omgezet in data die via de internetverbinding wordt verzonden.

Wat is het verschil dan met internetten?

Om de vele diensten op het internet goed te laten verlopen worden verschillende “poorten” gebruikt.
Vergelijk deze maar even met “stekkers”. Een muis gebruikt meestal een USB stekker, en een Monitor gebruikt weer een speciale VGA of een HDMI stekker. Op die manier worden apparaten gescheiden zodat ze elkaar niet in de weg zitten. Zo gaat een email via een andere poort dan surfen op internet.

Daarom maken verschillende diensten gebruikt van verschillende poorten. Een router ziet deze dienst en stuurt die door. Op die manier kunnen modems/router per internetdienst ingesteld en aangepast worden. Niet elke modem kan goed overweg met VoIP verkeer die gebruik maakt van een speciale VoIP poort.

De meeste telefoontoestellen gebruiken (tenminste) poort 5060 om te communiceren met de telefooncentrale in de cloud. Als poort 5060 geblokkeerd wordt door de modem of router (firewall) kan het VoIP toestel zich niet aanmelden en kan je daardoor niet bellen of gebeld worden. Naast poort 5060 worden ook nog andere poorten gebruikt die speciaal worden gebruikt voor het audio verkeer.

Probleem: Mijn toestel verliest zijn verbinding na een aantal minuten.

Het komt ook voor dat een toestel zich even kan registreren en dat na een paar minuten de verbinding verbroken wordt. In dit geval staat er vaak “not registered” in het beeldscherm van de telefoon.

De reden daarvoor is:

De modem of router laat dan maar even toe dat er een verbinding wordt opgezet via poort 5060 maar sluit automatisch na enkele minuten deze verbinding. Een mogelijke oplossing is om een instelling in de telefoon aan te passen. Hier kun je bijvoorbeeld de NAT Keep-alive functie gebruiken. Hiermee stel je in dat om de x aantal seconden (bijvoorbeeld 30 seconden) een netwerkpakketje (omdat spraak wordt omgezet in data, oftewel netwerk pakketjes) wordt verstuurd zodat de modem of router de poort toch openlaat.

De oplossing:

Om bovenstaande VoIP problemen te voorkomen is het aangeraden om een modem of router te gebruiken die begrijpt dat hij VoIPverkeer moet toelaten. Wij hebben goede ervaring met de modems en routers van Draytek. Deze modem kan ingezet worden als er bijvoorbeeld via een ADSL of VDSL verbinding wordt gemaakt met de telefooncentrale in de cloud. Een router kan gebruikt worden bij kabel internetverbindingen van bijvoorbeeld Ziggo. Wat ook erg handig is met deze modems en routers is dat je er een VPN verbinding mee kan opzetten. Handig als je thuis aan het werk bent en een verbinding wil maken met het bedrijfsnetwerk.