Bel voor een vrijblijvende offerte 085-2733060 of stuur een e-mail naar sales@voip.nl

VoIP telefooncentrale, of een ISDN telefoon centrale, en wat het betekent.

De oude telefooncentrales

Oude telefooncentrale (Wikimedia)

Wellicht denkt u nu gelijk aan een kastje aan de muur met veel draden? Een telefooncentrale in de breedste zin van het woord was echter iets heel anders. In de begin jaren van de vorige eeuw waren deze telefooncentrales geen kastjes maar gebouwen. Een telefooncentrale was een gebouw waar de telefoonkabels naartoe liepen. In het gebouw werkten vooral veel vrouwelijke telefonistes. Deze verbonden de persoon aan de ene kant van de lijn met de juiste persoon aan de andere kant. Hier was dus veel handwerk voor nodig. Deze manier van werken werd steeds meer en meer geoptimaliseerd en geautomatiseerd totdat er geen telefonistes meer nodig waren en alles via machines en apparatuur werd doorverbonden. Terwijl telefonistes werden vervangen door machines, bleef het gebouw functioneren als een telefooncentrale.

Continue reading

Wat is het verschil tussen een eigen centrale en hosted VoIP?

Een telefooncentrale verzorgt de afhandeling van binnenkomende en uitgaande telefoongesprekken. Veel bedrijven maken gebruik van een telefooncentrale. Een bekende telefooncentrale functie is een keuzemenu. Met het keuzemenu komt een beller direct bij de juiste afdeling terecht. Dit ontlast de receptioniste niet alleen, het voorkomt ook wachttijd voor de beller. Een telefooncentrale kan staan op de bedrijfslocatie maar ook in een datacenter (Hosted VoIP).

Continue reading

Bellen met VoIP via een softphone

VoIP bellen gaat meestal via een bureautoestel of een draadloos toestel. In het VoIP toestel worden gegevens geprogrammeerd waarmee het toestel zich aanmeldt op een telefooncentrale. Deze telefooncentrale (PBX) kan in een datacenter staan (telefonie in de cloud) of op een bedrijfslocatie in het lokale netwerk (on-premise). Over het algemeen geven dit soort VoIP toestellen, ook wel hardphones genoemd, in de praktijk de beste spraakkwaliteit. Maar het is ook mogelijk te bellen met VoIP middels een softphone.

Continue reading

Hoe stap ik over naar VoIP?

De allereerste stap is inventarisatie

Een goed overzicht van de huidige situatie wordt vaak over het hoofd gezien. Om een soepele overstap naar VoIP te realiseren is dat echter wel van belang. Enkele belangrijk zaken: Wat is mijn huidig telefoonabonnement? Welk internetabonnement heb ik? Zit ik nog aan een contract vast? Welke telefoonnummers heb ik? Maakt er verder nog iets gebruik van mijn telefoonlijn? Bijvoorbeeld een fax, pinapparaat, alarm of een frankeermachine? Zodra dat allemaal duidelijk is, is de kans op een soepele overstap naar VoIP veel groter.

Continue reading

Waarom is VoIP niet gratis?

Denk je aan VoIP dan denk je aan internet. Veel mensen denken dan al snel dat VoIP bellen gratis is. Whatsapp, Facebook en Twitter zijn immers ook gratis internetdiensten. Helaas werkt het niet zo simpel.

Continue reading

VoIP provider

Als je een internetverbinding nodig hebt ga je op zoek naar een Internet Provider. Wil je gaan bellen via internet dan ga je op zoek naar een VoIP provider. Waar moet je op letten bij het maken van de juiste keuze tussen de tientallen providers die er zijn?

Continue reading

Hosted VoIP voor de zorg

Internet en de zorg. Geen vreemde combinatie maar wel een waarvan niet iedereen de voordelen ziet. Naast het feit dat internet tegenwoordig veel gebruikt wordt om informatie te vinden over ziekten is internet op een ander vlak ook heel interessant voor de zorgsector. Namelijk, bellen via internet oftewel Hosted VoIP voor de zorg.

Continue reading

Alarmcentrale en VoIP, waar moet u op letten

Als u over wilt stappen met uw telefonie naar VoIP vergeet dan uw alarmcentrale niet. De centrale loopt waarschijnlijk nu via een analoge lijn of wellicht via uw huidige ISDN verbinding. Zodra u uw telefoonnummers verhuist naar een andere provider wordt de lijn opgezegd waar waarschijnlijk ook uw alarmcentrale gebruik van maakt. Veel bedrijven komen hier pas achter als de verhuizing naar VoIP een feit is. Het is natuurlijk handiger om dit van te voren goed geregeld te hebben. Als een alarm geen meldingen meer kan doorgeven aan de meldkamer bent u waarschijnlijk niet meer verzekerd voor inbraak.

Continue reading

Wat is een 085 nummer of een 088 nummer?

E13520154AAls u overstapt op VoIP bellen heeft u de mogelijkheid uw huidige telefoonnummer mee te nemen (porteren). Maar het is ook mogelijk een nieuw telefoonnummer aan te vragen. Bijvoorbeeld een 085 nummer of een 088 nummer. Dit zijn telefoonnummers die niet regionaal afhankelijk zijn. Ze horen dus niet bij een regio zoals Amsterdam of Utrecht. Als voorbeeld: normaliter krijgt u een telefoonnummer toegekend die bij uw bedrijfslocatie hoort. Is uw bedrijf bijvoorbeeld gevestigd in Amsterdam dan krijgt u een 020-nummer, in Rotterdam krijgt u een 010-nummer.

Continue reading

Zakelijke telefonie in de cloud

CloudAlles kan tegenwoordig in de cloud. Uw CRM pakket, bestanden, bankieren maar ook uw zakelijke telefonie. Met VoIP heeft u in principe uw zakelijke telefonie in de cloud. De VoIP toestellen hebben slechts internet nodig om te kunnen bellen en gebeld te worden. Via de internetverbinding wordt verbinding gemaakt met de telefooncentrale. Deze Voice Over IP telefooncentrale staat in een datacenter waar voldoende internet en stroom is.

Continue reading

Zakelijke telefonie via VoIP

Zakelijke telefonieTelefonie voor het bedrijfsleven ging vroeger altijd via een analoge lijn of via ISDN. Tegenwoordig stappen steeds meer bedrijven voor hun zakelijke telefonie over op VoIP bellen. Een van de voordelen van VoIP is dat je niet meer gebonden bent aan een fysieke locatie. Het signaal van de zakelijke telefonie komt nu via internet binnen in de plaats van een koperen lijn. En dit is niet alleen heel handig, het bespaart ook nog eens op de maandelijkse kosten. VoIP.nl levert zakelijke telefonie voor het MKB.

Continue reading

Zorg dat uw modem begrijpt dat u aan VoIP bellen doet

Om te kunnen VoIP bellen is het belangrijk dat de modem en/of router begrijpt dat er gebruik wordt gemaakt van VoIP bellen. Als dit namelijk niet wordt begrepen door de modem dan heeft u kans dat u rare problemen gaat ondervinden met VoIP bellen. Een belangrijke poort voor VoIP, poort 5060, kan bijvoorbeeld geblokkeerd zijn waardoor een VoIP toestel zich niet kan aanmelden op de Hosted PBX (VoIP telefooncentrale). Dit probleem doet zich vaak voor bij modems waarop je een analoog toestel kan aansluiten. De modem is dan zelf ook een soort VoIP toestel en houdt poort 5060 bezet.

Continue reading

VoIP met een eigen telefooncentrale (PBX)

De meest voorkomende oplossing is Hosted VoIP. Hiermee heeft u geen telefooncentrale op de zaak maar leeft de VoIP telefonie in een datacenter (in de cloud). Er zijn echter ook situaties te bedenken waarbij de voorkeur uitgaat naar een centrale Continue reading

Zakelijk VoIP met VoipBuster en Skype

Als iemand overweegt over te stappen op zakelijk VoIP wordt er ook regelmatig gezocht naar VoipBuster en Skype, bellen via je computer. Op zich niet vreemd want VoipBuster en Skype zijn producten (software op je computer) die gebruikmaken van de techniek VoIP. Naar onze mening zijn dit soort VoIP producten niet altijd goed in te zetten in professionele zakelijke telefonie situaties. Los van het feit dat de gesprekskwaliteit minder kan zijn dan je gewend bent bij ISDN of analoge telefonie, mis je veel functionaliteiten als zakelijke gebruiker.

Continue reading

Thuiswerken met Hosted VoIP

Thuis werken en toch het VoIP telefoonnummer gebruiken van je bedrijf? Dat is een van de vele voordelen van Hosted VoIP. Vroeger werd er fysiek een telefoonlijn naar het bedrijfspand aangelegd waarover dan een analoge lijn of ISDN lijn kwam. Continue reading

Een goede VoIP modem voorkomt problemen

Om te kunnen bellen met VoIP via je internetverbinding is het noodzakelijk dat je modem en router begrijpen dat er VoIP verkeer over de internetlijn gaat. Dit klinkt misschien een beetje zweverig, maar geluid wordt namelijk omgezet in data die Continue reading